Megújul a torony

Partnerek

 

Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata

 

A rendszerváltás után, 1990. szeptember 30-án megtartott első szabad önkormányzati választáson a helyi demokráciát képviselő és megteremtő jelöltekre voksoltak a veszprémi polgárok is.

Önkormányzatunkat az elmúlt évtizedekben az együttműködésre törekvés, a konszenzusos politizálás, a pártattitűdök higgadt kezelése jellemezte, mely meghozta eredményét a közéletben és az önkormányzati munkában is.

 

Tovább a veszprem.hu-ra

 

 

 

 

Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI)

A Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) felnőttképzési és módszertani háttérintézeteként elsősorban komplex társadalomfejlesztéssel foglalkozik. A társadalmi felzárkózás, a mélyszegénység megszüntetése és az esélyegyenlőség terén európai uniós és hazai finanszírozású projektjeink főként az álláskeresőket, alacsony végzettségűeket, megváltozott munkaképességűeket segíti a felzárkózásban. A programok kidolgozásában és megvalósításában a TKKI meghatározó szerepet tölt be, így jelenleg e témában a legkompetensebb szereplők között tartják számon Magyarországon. Szolgáltatásainkkal – 1500 akkreditált képzésünkkel és a különböző projektekben dolgozó közel 3000 külsős szakemberrel évente több, mint ötvenezer embert érünk el.

 

Társadalmi felzárkózás és innováció

 

A TKKI küldetésének tekinti az etnikai csoportok és az eltérő társadalmi státuszú rétegek közti határok megszüntetését, valamint a területi és társadalmi különbségek csökkentését. Mindennek szellemében intézetünk törekszik a romák foglalkoztatásának, integrációjának elősegítésére, valamint a felzárkózás-politikai programok kidolgozásának támogatására. A TKKI innovatív és komplex szemléletével az ország számos településén megvalósuló és mintaként szolgáló komplex programokat valósít meg. Az intézet az egyik legpotensebb hazai társadalmi innovátor szervezet, hiszen a legszélesebb körben működünk együtt minden típusú területi szolgáltatóval: alap- és felsőfokú oktatási intézményekkel, szociális szervezetekkel, egyházakkal, valamint az önkormányzatokkal, kistelepülési és nagyvárosi, illetve megyei szinten is.

 

Felnőttképzés országosan közel húsz éve

 

A kilencvenes évek elején létrehozott Regionális Képző Központok hálózatának bázisán egyesített, országos hatáskörű szervezet rendelkezik mindazzal a közel két évtizedes felnőttképzési tevékenységgel, valamint a kapcsolódó munkaerő-piaci szolgáltatások ellátása révén felhalmozott tapasztalati tudással, mely a társadalmi felzárkózás eredményes megvalósításához szükséges. A TKKI korábban is számos készségfejlesztő szocializációs tréning, illetve alapkompetencia fejlesztés kidolgozásában vett részt. A képzések megvalósítása mellett a hétköznapi problémák megoldásában is segítséget nyújtunk, mentori szolgáltatást vállalunk.

 

Személyközpontú, egyéni fejlesztési tervek

 

Olyan módszereket és eszközöket alkalmazunk, amelyek hatására a projektekbe és a képzésekbe bevontak személyes fejlődésük eredményeként helyi közösségeik, majd a szélesebb társadalmi közösségek aktív tagjaivá válnak. Ennek hatására javul mentális és pszicho-szociális állapotuk, javul alapkompetenciáik szintje, valamint szociális és életviteli készségeik, továbbá képessé válnak a közösségben, közösségi tevékenységekben való aktív részvételre, képzési, illetve foglalkoztatási programokba való bekapcsolódásra, hosszú távon pedig el tudnak helyezkedni közmunkaprogramokban, vagy akár az elsődleges munkaerő-piacon is. Mindezzel együtt kialakul, illetve növekszik bennük az öngondoskodás, az egyéni felelősségvállalás igénye, ezáltal csökken leszakadásuk mértéke, mérséklődik az attitűdbeli eltérés a hátrányos helyzetben lévők és a társadalmilag-gazdaságilag aktív életvitelt folytatók között.

 

A TKKI küldetése egy hosszú távú társadalomfejlesztő szerep felvállalása annak érdekében, hogy a kevésbé fejlett térségek hátrányos helyzetű munkavállalói fokozatosan, lépésről-lépésre aktív munkaerő-piaci szereplővé, értékteremtő és adófizető állampolgárrá váljanak, valamint ennek eredményeképpen javuljon a többségi társadalom részéről tanúsított tolerancia, csökkenjen az etnikai vagy szociális helyzet alapján történő negatív megkülönböztetés mértéke.

 

Főbb projektjeink:

 

A TKKI szervezésében, illetve közreműködésével 2012-ben indultak az első Államreform Operatív Programok (ÁROP) és Társadalmi Megújulás Operatív Programok (TÁMOP). Példaértékűen széles együttműködéssel a kormányzat, a helyi és kisebbségi önkormányzatok, egyházak, civil szervezetek, vállalkozások, valamint magánszemélyek összefogásával jött létre az első hazai finanszírozású, az EMMI Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkársága által kidolgozott és a TKKI közreműködésével megvalósult ún. Bizalom és Munka telep-program.

 

2012 elején indult a szintén uniós forrásból támogatott TÁMOP-5.3.6. Komplex telep-program, amely a Bizalom és Munka program tapasztalataira épülve jelenleg is zajlik és - a 2011-ben elfogadott -, a romák élethelyzetének és életkörülményeinek javítását célzó Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégiával összhangban került kialakításra. A közmunka program keretében 2012 márciusában kezdődött a Start munkaprogram, majd szeptemberben a TÁMOP-2.1.6 „Újra tanulok!” projekt, amelyek a mélyszegénységben élő, alacsony iskolázottságú, hátrányos helyzetű rétegek felzárkózását, munkaerő-piaci integrálását segítette elő. 2013-ban aktív periódusba lépett a TÁMOP 5.3.1. „Nő az esély – Ezer roma nő képzése” című kiemelt program, amelyet az Országos Roma Önkormányzat (ORÖ) valósít meg a TKKI mint konzorciumi partner közreműködésével. A program 1000 roma nő szociális és gyermekjóléti szakmákra való képzését és foglalkoztatását tűzte ki céljául.

 

A helyi esélyegyenlőségi programokra specializálódott ÁROP 1.1.16. program célja, hogy a TKKI ingyenes képzésekkel, mentorálással, illetve workshopok segítségével támogassa az önkormányzatokat a saját helyi esélyegyenlőségi programjaik (HEP-ek) elkészítésében, hiszen a települések 2013. július 1-jét követően csak abban az esetben pályázhatnak hazai és európai uniós forrásokra, ha rendelkeznek helyi esélyegyenlőségi programmal. A TKKI 2012-ben indította el a TÁMOP 5.3.8-B „Aktívan a munkáért!” nevű projektet, amelyben a leghátrányosabb helyzetű emberek társadalmi felzárkóztatását tűzte ki céljául,  mintegy 30.000 fő bevonásával.

 

A TÁMOP 5.3.8-B „Aktívan a munkáért!” programra épülő TÁMOP 5.3.10 „Aktívan a tudásért!” című program olyan motiváló képzéseket, támogató szolgáltatásokat kíván biztosítani, amelyek lehetővé teszik, hogy később a leghátrányosabb helyzetű csoportok sikeresen kapcsolódhassanak be hagyományos képzési és foglalkoztatási programokba. A projekt időszakában 13.000 fő állapotfelmérésére és kompetenciamérésére kerül sor.

 

A TKKI alapvető küldetése egy hosszú távú társadalom-fejlesztő szerep felvállalása annak érdekében, hogy a kevésbé fejlett térségek hátrányos helyzetű munkavállalói fokozatosan, lépésről-lépésre aktív munkaerő-piaci szereplővé, értékteremtő és adófizető állampolgárrá váljanak.

 

További részletek az intézet honlapján

 

 

Veszprém Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja

 

A kormány a hatékony, megbízható, polgár-barát és szolgáltató közigazgatás megteremtése érdekében 2010 tavaszán hozzálátott a magyar állam újjászervezéséhez. E történelmi léptékű átszervezés egyik kiemelkedő eredményeként 2011. január 1-jétől megkezdték működésüket a kormányhivatalok, a kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. Székhelyük a megyeszékhelyeken van, a főváros és Pest megye esetében egyaránt Budapesten. Az általános hatáskör azt jelenti, hogy a kormányhivatal, illetve a kormányhivatalok részeként működő szakigazgatási szervek jogszabály alapján bármilyen államigazgatási ügyben eljárhatnak.

 

A hivatalt kormánymegbízott vezeti, akit a közigazgatási és igazságügyi miniszter javaslatára a miniszterelnök nevez ki és ment fel. A kormánymegbízott megbízatása a kormány megbízatásához kötött. A kormányhivatal hivatalszervezetét főigazgató vezeti, aki helyettesíti a kormánymegbízottat távolléte vagy akadályoztatása esetén. A főigazgató munkáját általános helyettesként az igazgató segíti. A kormányhivatal közvetlenül a kormánymegbízott vezetése alatt álló szervezeti egységekből, a törzshivatalból és az ágazati szakigazgatási szervekből áll. A törzshivatal és a szakigazgatási szervek szervezetileg főosztályokra és osztályokra tagolódnak.

 

A Veszprém Megyei Kormányhivatalt Dr. Kovács Zoltán kormánymegbízott vezeti. A hivatalszervezetet Dr. Vajda Viktória főigazgató irányítja. A főigazgató általános helyettese, Dr. Vadlek Krisztina igazgató.

 

A kormányhivatal a jogszabályoknak és a kormány döntéseinek megfelelően - összehangolja és elősegíti a kormányzati feladatok területi szintű végrehajtását. Államigazgatási hatósági jogkört gyakorol, melynek keretében a különböző ügyekben (pl.: építésügy, gyámügy, adóügyek) első vagy másodfokon jár el. Ellátja a helyi önkormányzatok és kisebbségi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, valamint a kistérségi fejlesztési tanács, a megyei területfejlesztési tanács, a térségi fejlesztési tanács és a regionális fejlesztési tanács működésének törvényességi felügyeletét is. Ellenőrzi a területi illetékességgel államigazgatási jogkörben eljáró, illetve az ilyen feladatokat ellátó szerveket.

 

A kormányhivatal közreműködik egyes szervezési feladatok ellátásban, mint pl.: katasztrófák elleni védekezés, illetve a közigazgatási képzések és továbbképzések területén vizsgáztatási és vizsgaszervezési tevékenységet végez. Gondoskodik a területi koordináció fórumának, a fővárosi és megyei államigazgatási kollégiumnak, létrehozásáról, működéséről, valamint közreműködik a közigazgatás korszerűsítésével, és az elektronikus közigazgatás kialakításával kapcsolatos feladatok összehangolásában és szervezésében.

 

További részletek a hivatal honlapján

 

Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület

 

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat 1989. február 4-én alakult meg, a Fővárosi Bíróság hivatalosan 1989. február 10-én vette nyilvántartásba. A 900 éves Szuverén Máltai Lovagrend magyarországi segélyszervezetének jelmondata: A hit védelme és a szegények szolgálata, jelképe a nyolcágú máltai kereszt, melynek ágai a nyolc evangéliumi boldogságot jelentik.  A Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapító elnöke Kozma Imre atya.

 

Az elmúlt negyedszázad első éveiben megalakultak a Szeretetszolgálat önkéntes munkán szerveződő helyi csoportjai és területi központjai. Az ezredfordulón egy sokrétű, 200 intézményt felölelő máltai hálózat bontakozott ki. Az utóbbi években pedig a legégetőbb társadalmi problémákra eddig nem ismert kezdeményezésekkel keresi a választ a szervezet.

 

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat mindennapos tevékenysége során ételt és ruhát oszt, szállást kínál a fedél nélkülieknek, ügyet intéz az arra képtelen emberek helyett. Segítő tevékenysége mindig az emberre irányul. Ennek ékes jele, hogy a Máltai Szeretetszolgálat csináltatott először szemüveget hajléktalan embereknek, vezette be Magyarországon a jelzőrendszeres házigondozást, és nyitotta meg az ország első kerekesszék javító műhelyét. Programjai súlyos társadalmi problémákra keresnek gyakorlatias válaszokat. Így jöttek létre a cigánytelepeket és a leszakadó közösségeket elzáró láthatatlan falakat lebontó integrációs programok, és a nyomor felszámolására irányuló modellkísérletek. A máltai misszió része a társadalom megszólítása, az emberek bevonása a segítő programokba.

 

További részletek a Szeretetszolgálat honlapján